Svar: Weekendophold uden vores dreng
4. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit spørgsmål.
Hvorvidt du skal tage af sted eller ej, handler om flere ting.
For det første er det vigtigt at vurdere, hvis behov der er tale om og jeg er her nødt til at sige, at der ikke er jeres drengs behov. Han vil ikke kunne forstå, hvor I er henne og han kender ikke sine bedsteforældre særlig godt, så det vil være meget mærkeligt for ham, at I pludselig er væk.
Men når det er sagt, så er det jo heller ikke altid barnets behov der skal i første række. Hvis I som forældre føler at I er nødt til at prioritere hinanden og være sammen som par i en weekend, for at jeres parforhold går godt - ja så er det jo en god prioritering. Set i det lys, så har jeres dreng jo trods alt bedst af at mor og far er sammen og så kan han godt klare at undervære jer en weekend.
Ud over disse overvejelser, så er der naturligvis også det rent praktiske i forhold til pasning, amning osv. Det er fint at du vil bruge en brystpumpe for at holde din mælkemængde ved lige - brystpumpen skal bruges 6 gange dagligt på de tidspunkter hvor du normalt ville amme ...
Men det er også vigtigt at din dreng vil tage imod en flaske. Har han fået flaske? Får han flaske? Hvis han aldrig har fået flaske, så kan det blive meget svært at få ham til det i 6 måneders alderen og så får bedsteforældrene meget svært ved at passe ham og sikre hans behov. Selvom han kan få skemad og vand eller mælk af kop, så er det nødvendigt at han i de 3 dage, hvor I er væk, vil kunne drikke af en flaske, hvis hans væske- og mælkebehov skal dækkes ...
Der er således flere overvejelser end som så at gøre sig og jeg håber du kan bruge dette lidt videre. I skal gøre det, som er bedst for hele familien.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske